Informacje Praktyczne > Komunikacja miejska > Komunikacja miejska


Komunikacja miejska

    (Ceny za przejazd są podane według cennika roku 2006)

    Komunikacja miejska działa w Moskwie od 5.30 do 1.00. W nocy transport prawie nie funkcjonuje. Несколько раз пробовали ставить эксперименты, и пускать "ночные маршруты", но эксперименты заканчивались ни чем. Только в 2004 году на Садовом кольце появились ночные троллейбусы.

    Cena przejazdu autobusem, trolejbusem i tramwajem wynosi 15 ruble (u kierowcy - 25 rubli), metrem - 10-13 rubli.

    Do przejazdu naziemnymi środkami komunikacji miejskiej uprawniają bilety, które po wejściu do pojazdu należy skasować nie natychmiast, tylko "do nastepnego przystanku".
    Odradzam jednak kupowanie biletów na zapas, gdyż co kwartał następuje ich wymiana i stare bilety tracą ważność.
    Bilety można także kupic u kierowcy, ale wtedy zapłacimy więcej: 15 ruble za 1 bilet. Ulgowych jednorazowych biletow, jak również biletow dziennych i tygodniowych nie ma. Dzieciom do 7 lat przysługuje przejazd bezplatny.

    W odróżnieniu od polskich kierowców, Rosjanie w transporcie publicznym ogłaszają przystanki przez mikrofony.

    W roku 2000 w moskiewskiej komunikacji miejskiej ponownie pojawili się konduktorzy sprzedający bilety. Przyczyna tego jest bardzo prosta - za dużo gapowiczów.
    Jeżeli spotkacie konduktora, możecie zapłacić gotówką, podać bilet do skasowania albo pokazać bilet wielokrotnego przejazdu.

Uwaga: autobusy z numerami 300-499 są autobusami podmiejskimi i bilety moskiewskie nawet w strefie miejskiej są nieważne.
Autobusy o numeracji 500 tez jezdza poza miasto i rowniez cena biletu zalezy od dlugosci trasy, z tym ze w granicach miasta przejazd kosztuje normalnie i wazne sa w nich bilety komunikacji miejskiej.

Bilety w autobusach o numerach 300-400-500 zawsze sprzedaje konduktor. W epoce "pieriestrojki", w czasach powszechnego oszczedzania konduktorzy znikneli z autobusow. Ale w ostatecznym rozrachunku, po dokladnym przeliczeniu zyskow i strat okazalo sie, ze korzystniejsze jest utrzymanie etatu konduktora niz ponoszenie strat z powodu nagminnych wtedy przejazdow na gape.

    W każdym takim autobusie jest konduktor, który sprzedaje bilety, a cena takiego biletu zależy od długościtrasy.
    Kara za przejazd bez biletu wynosi 100 rubli (wartość 8 biletów).

Gdzie kupić bilet?

    Билет можно купить на остановках – на многих из них есть специальные киоски. Есть билеты на 1 поездку, есть на несколько (тогда стоимость 1 поездки меньше).
    Билеты всегда можно купить и у водителя.

    Odradzam jednak kupowanie biletów na zapas, gdyż co kwartał następuje ich wymiana i stare bilety tracą ważność.
    Bilety można także kupic u kierowcy, ale wtedy zapłacimy więcej: 15 ruble za 1 bilet. Ulgowych jednorazowych biletow, jak również biletow dziennych i tygodniowych nie ma. Dzieciom do 7 lat przysługuje przejazd bezplatny.

    W odróżnieniu od polskich kierowców, Rosjanie w transporcie publicznym ogłaszają przystanki przez mikrofony.

...

    Bilety wielokrotne na wszystkie środki komunikacji wyglądają jako karta do metra, jednak jeśli w komunikacji naziemnej można jeździć bez ograniczeń, w metrze jedna karta upoważnia do 70 przejazdów.
    Bilety wielokrotne można kupić w specjalnych kioskach, w przejściach podziemnych koło metra, w kasach metra.

Oplata przejazdu

    Żeby zapłacić za przejazd, trzeba wcześniej zakupić specjalną kartę z paskiem magnetycznym. By „zmotywować” pasażerów do kupowania karty wcześniej niż tuż przed wejściem do autobusu, od 2007 roku jej cena u kierowcy zwiększyła się do 25 rubli (przy normalnej cenie za przejazd 15 rubli).

    Karty są sprzedawane w kioskach na ważniejszych przystankach. Dostępne są karty na 1 przejazd, 2, 5, 10 itd. Im więcej przejazdów na karcie, tym mniej kosztuje każdy z nich.

    Wsiada się tylko przez przednie drzwi, pozostałe służą jedynie do wysiadania.
    Po wejściu do pojazdu trzeba włożyć kartę w specjalną maszynę, w kierunku narysowanej strzałki, magnetycznym paskiem do siebie. Urządzenie „połknie” kartę, wybije na niej bieżący czas oraz liczbę niewykorzystanych przejazdów, a następnie ją odda. Szlaban otworzy się i można wejść do środka.

    Bardzo rzadko zdarzają się pojazdy z konduktorami. Wtedy po prostu płaci się konduktorowi za przejazd.

Metro

    Do korzystania z metra uprawniają bilety mające postać kart magnetycznych. Kupuje się je w kasach przy wejściu do metra. Mamy do wyboru karty na 1, 2, 5, 10, 20, 50 przejazdów. Jeden przejazd kosztuje 13 rubli, ale bilet na 10 przejazdów - już 100 rubli (1 przejazd = 10 rub.).
    Na wejściu do metra stoją szlabany (porosyjsku: turnikiety), i żeby przez nie przejść trzeba włożyć bilet w specjalny otwór, automat go "połyka" i po sekundzie oddaje, gasną w tym momencie czerwone światła i droga na peron jest wolna.
    Bilet zawsze należy brać z powrotem, nawet jeśli jest to bilet jednorazowy (na jeden przejazd), w przeciwnym wypadku "turnikiet" uzna takiego kogoś za gapowicza. Kiedy odbierzecie bilet - zaświeci zielone światło: można przechodzić.
    (Ciekawostka: w Moskwie tryb używania biletów jest inny, niż np. w Sankt-Petersburgu.)

    Warto od razu kupić bilet na 10 pojazdów, bo on kosztuje tańszej, niż na 1 i 2 pojazdu.
    Każdy bilet ma termin wartości. Bilety na 2 pojazdu można używać w ciągu 5 dni od pierwszego przejścia, bilet na 10 i 20 pojazdów – w ciągu miesiąca.

    Oprócz tego każdy bilet ma termin, do którego go należy rozpocząć używać (zwykle – w ciągu pół roku od daty sprzedaży). Informacja o tym jest nadrukowana na bilecie.

    Jeśli bilet jużnieważny, automat go zwróci.
    Na tylnej stronie drukuje się czas każdego przejścia i ilość przejazdów do wykorzystania.
    W razie problemów z biletem, należy skontaktować się z dyżurnym, którego stanowisko znajduje się przy szlabanach.
    Po wejściu do metra można jeździć, ile się chce.
    Każdy bilet ma datę, która go "uaktywnia" (dzień pierwszego przejścia). Od tego momentu bilet jest ważny przez miesiąc.

    Są też dotykowe smart-karty, ale są one sprzedawane na długie terminy i kupowanie ich przez turystów nie ma raczej sensu.

    Studenci moskiewscy mogą kupować bilety ulgowe tylko u siebie w instytucie. W powszechnej sprzedaży są one niedostępne. Ostrzegaję więc: jeśli zauważycie je w jakimś kiosku, nie kupujcie! Najprawdopodobniej są fałszywe.

    Jest co najmniej pięć sposobów na ominięcie płatnego wejścia do metra, tak, żeby nikt tego nie zauważył. Na pewno nie ma ani jednego Moskwiczanina, który by choć raz nie korzystał przynajmniej z jednego z tych sposobów. Ze względów dydaktycznych jednak nie będę wdawać się w szczegóły w tej kwestii.

    Od roku 2000 uczniowie moskiewscy otrzymują w szkołach specjalne imienne karty magnetyczne, uprawniające do korzystania z metra. Jeśli wcześniej powszechnie stosowaną praktyką było przekazywanie przez uczniów ulgowego biletu rodzicom lub innym osobom, teraz jest to niemożliwe. Został wymyślony specjalny system kontroli: przy okazaniu biletu ulgowego, na kontrolce zapala się czerwnoa lampka, i dyżurny ma obowiązek sprawdzenia, czy na peron naprawdę wchodzi dziecko. Jest to sposób walki z naruszaniem przepisów. Za każde takie wykroczenie ucznia czeka kara.

Pociągi podmejskie

    W Moskwie kursują również pociągi podmiejskie. Jeżdżą onez Moskwy do miejscowości i miast położonych w odlegości do 300 kilometrow od stolicy. Cena biletu zależy od długości trasy podróży (strefy taryfowej), wszystkie bilety są bez miejscowek i bez określenia klasy.

Taksowki

    Taksówkę można zamówić przez telefon: 927-00-00, od razu jednak należy podać nie tylko adres, pod który taksówka ma podjechać, ale również adres celu podróży. Patrz też www.taxi.ru.

"Nieformalne" Taxi

    Złapać taksówkę? Co może być łatwiejszego! Chociaż taksówek w Moskwie nie ma tak dużo, "złapać" samochód jest dość łatwo. Trzeba wyjść na ulicę, podnieść rękę i co trzeci samochód zatrzymuje się przed wami. Chodzi, oczywiście, o samochody prywatne. Kiedy samochód zatrzyma się, należy podać nazwę ulicy, na którą chcemy jechać oraz swoją cenę przejazdu. Ewentualnie można zapytać kierowcę: "do ulicy N - ile?" i wtedy on podaje swoją cenę. Ceny za przejazd zależą nie tylko od miejsca, ale i od jego popularności. Tak więc przejazd w ciągu dnia może kosztować 50 rubli za 10 minut jazdy, a może i 200. W nocy ceny są wyższe. Na drugi koniec Moskwy można dojechać za 500 rubli (od 100 do 500). Jeśli wydaje się wam, że cena żądana przez kierowcę jest za wysoka, podajcie swoją. Kierowca albo się zgodzi albo poczekacie chwilę na następny samochód.
    Zapytacie: czyjest to bezpieczne?
    Kto wie? Jeśli kierowca nie budzi w was żadnych podejrzeń, nie ma się czego bać. Ten typ taksówki jest bardzo popularny nie tylko w Moskwie, ale i na terenia całego byłego Związku Radzieckiego.
 

 

E-mail: moskwa@mail.ru 
© 2004, Nikołaj Kałasznikow
www.rossia.pl